Dzięki realizacji programu, wartego 6,5 mld zł, możliwe ma być m.in. przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, zainteresowanie było bardzo duże.
- Liczba blisko 100 wniosków, które zgłoszono do Programu Kolej Plus pokazuje, że program jest potrzebny i jest duże zainteresowanie rozwojem transportu kolejowego i zwiększeniem dostępności kolei w gminach i powiatach. Nadesłane zgłoszenia czterokrotnie przekraczają wartość środków planowanych na realizację Kolei Plus. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają szczegółową analizę wniosków, by w listopadzie przejść do kolejnego etapu programu – stwierdził prezes PKP PKL S.A. Ireneusz Merchel.
Wnioski mogły składać zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Województwo Podkarpackie złożyło 11 wniosków. Dwa z nich mają znaczenie dla mieszkańców powiatu jasielskiego. Pierwszy dotyczy budowy dodatkowego przystanku kolejowego na linii 108 Jasło – Nowy Zagórz w Brzezówce oraz w Jaśle- Sobniowie. Drugi natomiast budowy nowej linii kolejowej nr 166 Dębica - Jasło.
Dla powiatu jasielskiego istotny jest także wniosek złożony przez Województwo Małopolskie. Dotyczy on rewitalizacji linii kolejowej nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło, która usprawni połączenia relacji Kraków – Jasło.
Pomiędzy Stróżami a Jasłem wykonano pewne prace, ale jakość infrastruktury nie jest zadowalająca. O rewitalizację linii zabiegały od lat lokalne samorządy. Zgłoszony odcinek Gorlice – Jasło leży w dużej części w Województwie Podkarpackim, które z kolei zgłosiło do programu budowę nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło.
O budowę linii kolejowej z Dębicy do Jasła zabiegają władze Powiatu Jasielskiego. Linii Dębica - Jasło nadano oficjalnie numer 166 i wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Linia ma zostać poprowadzona doliną Wisłoki. Podobny przebieg będzie miał planowany odcinek drogi DK-73 Pilzno – Jasło. Materiały już opracowane na etapie „studium korytarzowego” i „studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego” dla drogi 73 mogą być wykorzystane i pomocne w pracach przedprojektowych, dotyczących linii kolejowej. Odnosi się to zwłaszcza do rozpoznania uwarunkowań środowiskowych i geologicznych.
Planowana linia połączy Jasło, Kołaczyce, Brzyska, Błażkową, Brzostek, Pilzno i Dębicę oraz skróci przejazd z Jasła do Rzeszowa z 80 do 40 minut.
Na 40-kilometrowym odcinku zlokalizowanych będzie 5 przepraw mostowych. Prędkość dla pociągów pośpiesznych osiągnie 160 km/h, a towarowych 120 km/h z wyjątkiem odcinka końcowego w Jaśle – 40 km/h.
Nowa linia umożliwi przejazd z Dębicy przez Pustków – Chmielów – Sandomierz – Stalową Wolę – Skarżysko. Może również stanowić alternatywę dla transportu na południe Europy przez Stróże – Nowy Sącz – Muszynę – Słowację.
Jak informuje Starostwo Powiatowe w Jaśle, wiele firm działających na południu Podkarpacia poparło projekt budowy linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło, w tym m.in. PKN Orlen, który realizuje dużą inwestycję w Jedliczu oraz spółki PKN Orlen Południe S.A. i PKN Orlen S.A. Płock. Powstanie tej linii kolejowej rekomendowały również firmy: Autosan Sp. z o.o., Kronofloring Sp. z o.o., Lotos Kolej Sp. zo.o., Polski Bazalt S.A. oraz Grupa PKP Cargo.
Komentarze
Dodaj komentarz