Posłuchaj:

Dzisiaj (21 kwietnia) oficjalnie rozpoczęto budowę ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno (wcześniej Iskrzynia) i Miejsce Piastowe.
Inauguracja budowy drogi ekspresowej S19 Krosno (wcześniej Iskrzynia) - Miejsce Piastowe odbyła się dzisiaj w Krościenku Wyżnym, przy drodze krajowej nr 19. W symbolicznym wbiciu łopaty udział wzięli m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Rafał Weber; poseł Adam Śnieżek; wojewoda podkarpacki Ewa Leniart; Piotr Rycerski - dyrektor gabinetu politycznego wicepremiera Jacka Sasina; prezydent Krosna Piotr Przytocki wraz zastępcą Tomaszem Solińskim; starosta krośnieński Jan Pelczar wraz z radnym powiatowym Grzegorzem Nieradką; wójt gminy Miejsce Piastowe Dorota Chilik, wójt gminy Krościenko Wyżne Mateusz Liput oraz Rafał Kański, dyrektor generalny Aldesa Construcciones, wykonawcy inwestycji.

Dotrzymujemy słowa


- Dzisiaj po raz kolejny mogę powtórzyć słowa: Prawo i Sprawiedliwość dotrzymuje słowa, rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Obiecaliśmy Polakom, mieszkańcom Podkarpacia, że Via Carpatia zostanie wybudowana i to się dzieje. Tutaj realizujemy w bardzo trudnych warunkach Via Carpatię do granicy ze Słowacją. Ta droga jest niezwykle ważna dla regionu, jest silnikiem rozwoju gospodarczego, ma bardzo ważne znaczenie społeczne. Jeszcze przed kilku laty sceptycy z opozycji mówili, że ta droga jest nikomu niepotrzebna. Myślę, że teraz zmienili zdanie i tak jak my oraz wszyscy rozsądni ludzie widzą potrzebę jej realizacji - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk

Starosta krośnieński Jan Pelczar przypomniał, że czekaliśmy lata na przyjazd pierwszych koparek na tę inwestycję.

- Kilka lat temu, kiedy poprzednicy rządzili w naszym kraju i zapadały decyzje o zabezpieczeniu w budżecie środków na rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej biegnącej przez nasz powiat w kierunku przejścia w Barwinku, to posłowie z Podkarpacia głosowali przeciw, bo nie trzeba tej drogi. Jest teraz rząd Prawa i Sprawiedliwości, który zabezpieczył środki i realizuje zadania na Podkarpaciu, które obiecał. To jest szczęście dla Podkarpacia i jego mieszkańców - stwierdził starosta Jan Pelczar.

Starosta krośnieński Jan Pelczar
Starosta krośnieński Jan Pelczar

Jest ZRID, można budować


Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował już dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpoczyna prace budowlane.

Po zakończeniu budowy, do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to 365 074 863,34 zł. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartał 2025 roku.

Zakres prac


W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Pierwszy z nich połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. 

- Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne - tłumaczy Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w Miejscu Piastowym.

lokalni samorządowcy
W spotkaniu wzięli udział lokalni samorządowcy

Wyzwanie na budowie


Ponad 10-kilometrowy odcinek S19 przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych).

Największym wyzwaniem dla wykonawcy są warunki gruntowo - wodne. Wysoki stan wód opadowych (zastoiska wodne, namoknięty teren) będzie znacznym utrudnieniem przy wejściu w teren i prowadzeniu robót ziemnych, szczególnie w rejonie wykopów.

- W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km - wyjaśnia Joanna Rarus.

Ruszyła budowa odcinka drogi ekspresowej S19
Ruszyła budowa odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe

Realizowane i planowane roboty


Na budowie zostało przeprowadzone już rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje i obserwacje przyrodnicze oraz wyniesienie pasa drogowego w terenie. Trwają ratownicze archeologiczne badania wykopaliskowe na ostatnim stanowisku w Miejscu Piastowym. Prace na pozostałych dwóch stanowiskach, które wskazał Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków, zostały zakończone. Wykonawca robót oraz Lasy Państwowe zakończyli wycinkę terenów zadrzewionych i zakrzaczonych. Obecnie trwa oczyszczanie terenu z korzeni, karpin oraz gałęzi a także wywożenie pozyskanego drewna. Wykonawca przygotowuje plac budowy wraz z zapleczem. Realizowane są drogi technologiczne wzdłuż trasy, a także pierwsze roboty ziemne, czyli odhumusowanie terenu. Rozpoczęły się również roboty rozbiórkowe budynków mieszkalnych kolidujących z budowaną trasą.

Inauguracja odbyła się w Krościenku Wyżnym
Inauguracja odbyła się w Krościenku Wyżnym

Budowa S19 w liczbach


W ramach prowadzonych robót zaplanowano wykonanie ok. 833 tys. m3 nasypów i prawie 720 tys. m3 wykopów, a także wbudowanie ok. 2380 ton stali oraz 17 800 m3 betonu. Planowane jest również ułożenie 185 tys. t masy bitumicznej. Wybudowanych zostanie 1,86 km dróg poprzecznych i ponad 20 km jezdni dodatkowych. Dodatkowo, w celu skomunikowania placu budowy, powstanie 19 km dróg technologicznych.

Komfort i bezpieczeństwo


Dzięki budowie drogi ekspresowej S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duży ruch pojazdów powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Wpłynie na poprawę ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego.

Zobacz zdjęcia


Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jaslo365.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.