Zespół Szkół nr 3 w Jaśle wziął udział w przedsięwzięciu „Podkarpackie Virtual Expo”. W wydarzeniu uczestniczyło ponad 120 firm.
Virtual Expo to działanie hybrydowe, łączące tradycyjny event ze spotkaniami on-line. Na dedykowanej platformie Virtual Expo zaproszeni wystawcy posiadali swoje spersonalizowane wirtualne stoiska. Wizualizacja hali targowej - wnętrza G2A Areny Centrum Wystawienniczo-Kongresowego w Jasionce - przedstawiała dostępnych eksponentów w formie aktywnych logotypów, które umożliwiały każdemu odwiedzającemu targi wizytę na wirtualnym stanowisku z dostępnymi opcjami takimi, jak czat.

ZS 3 Jasło
Zespół Szkół nr 3 w Jaśle. Fot. Bogdan Hućko

Równocześnie na platformie Virtual Expo oraz w mediach społecznościowych transmitowane były ze studia zorganizowanego w G2A Arena dedykowane targom webinary oraz sesje Q&A, w których uczestniczyli zaproszeni eksperci.

ZS 3 Jasło

Dyrektor Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle Agnieszka Chłopek oraz wicedyrektor Agnieszka Maczuga na zaproszenie marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla wzięły udział w uroczystej gali „Wystartuj z nami”, która odbyła się 7 października w G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego w Jasionce. Celem wydarzenia była promocja potencjału podkarpackich przedsiębiorców, działających w branżach związanych z inteligentnymi specjalizacjami województwa, tj. motoryzacja, lotnictwo, IT, komunikacja i jakość życia.
Po uroczystej gali odbył się koncert zespołu Pectus.

ZS 3 Jasło

Zespół Szkół nr 3 w Jaśle jako jedyna placówka oświatowa z powiatu jasielskiego uczestniczył w programie „Wystartuj z nami”. Organizatorem tego wydarzenia był Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, zaś partnerem merytorycznym LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. Do udziału szkołę zaprosiła firma LOT AMS, z którą „Chemik” współpracuje od 2019 r.

ZS 3 Jasło

Przez trzy dni uczniowie maturalnych klas technikum (mechatronik, logistyk, analityk, urządzenia i systemy energetyki odnawialnej) brali udział w targach pracy, rozmawiając on-line z potencjalnymi pracodawcami z Podkarpacia, którzy zmodyfikowali proces rekrutacji. Jego wyjątkowość polegała na tym, że to uczniowie - jako przyszli pracownicy - decydowali, z kim i kiedy chcą się umówić na wideokonferencję rekrutacyjną. Mieli do wyboru firmy motoryzacyjne, lotnicze, farmaceutyczne, płatnicze, medyczne, logistyczne m.in. z Jedlicza, Rzeszowa, Mielca, Dębicy czy Rzeszowa.

Okazało się, że była to doskonała okazja dla chętnych uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle, aby w rzeczywistych warunkach odbyli swoje pierwsze rozmowy rekrutacyjne, zmierzyli się ze stresem czy też sprawdzili się w komunikacji interpersonalnej nabytej na zajęciach.

- Mamy otwarte drzwi do przyszłości - mówi Piotr Śliż, uczeń IV klasy technikum mechatronik - Otrzymałem propozycję pracy bez doświadczenia. Ta kwestia jest bardzo istotna dla młodego człowieka, absolwenta technikum. Po ukończeniu szkoły, otrzymaniu dyplomu technika i zdaniu matury mam się przypomnieć, czyli zadzwonić do pracodawcy, który zaproponował mi pracę. Program, do którego przystąpiła szkoła, okazał się dla mnie wielką szansą zawodową, z której na pewno skorzystam.

Zadowolenia nie kryje również Natalia Kłosowska, uczennica technikum o profilu logistyk, która usłyszała od przyszłego pracodawcy, że „młode firmy poszukują młodych ludzi”. - W marcu, na prośbę pracodawcy, który chce mnie zatrudnić, wyślę CV -powiedziała Natalia Kłosowska - Jednak to nie będzie koniec procesu rekrutacyjnego, bowiem czeka mnie drugi etap. Będzie nim rozmowa w języku angielskim. To zrozumiałe, ponieważ firma działa na rynku międzynarodowym.

Emilia Stój, maturzystka technikum analityk podkreśla wartość rozmów rekrutacyjnych. - Rekruterzy opowiadali o swoim życiu - mówi Emilia Stój - To było miłe. Rozmowy były naturalne. Nie odczułam, że są sztucznie podtrzymywane. Pytano mnie o zainteresowania i oceny. Ważne też było dla przyszłego pracodawcy, gdzie odbywałam praktyki zawodowe, ponieważ firmy farmaceutyczne szukają ludzi po technikum.

Uczniowie podkreślają, że na lekcjach - zajęciach laboratoryjnych korzystają z profesjonalnej aparatury, co okazało się atutem w rozmowach z przyszłymi pracodawcami. Ponadto doświadczenie nabyte podczas praktyk zawodowych w laboratoriach jest ważną kartą przetargową.

Wszyscy uczniowie podkreślają, że podczas rozmów rekrutacyjnych dało się odczuć ogromne zainteresowanie potencjalnych pracodawców nimi - uczniami techników oraz samą szkołą. Pytano nie tylko o sprawy zawodowe (egzaminy z kwalifikacji, oceny, przebieg zajęć laboratoryjnych, wyposażenie sal przedmiotowych, stopień opanowania języka obcego zawodowego), ale również o pasje, zainteresowania. - Dzięki tym wirtualnym spotkaniom znamy priorytety zakładów pracy, fabryk, przedsiębiorstw - zaznaczają uczniowie. - Wiemy, jaki jest wizerunek idealnego pracownika oraz jak wygląda dzień pracy w danej branży - dodaje Szymon Lechwar, uczeń technikum urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Uczniowie „Chemika” otrzymali propozycję wysłania CV.