Projekt budowy linii kolejowej z Jasła do Dębicy w drugim etapie programu Kolej Plus

(fot. Bogdan Hućko)
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło listę wniosków, które zakwalifikowały się do drugiego etapu Programu Kolej Plus. Wśród nich znalazł się projekt budowy linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała o zakończeniu oceny formalnej wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. 79 z 96 zgłoszonych propozycji, spełniło kryteria programu i zostało zakwalifikowanych do II etapu naboru. Wśród nich znalazł się projekt budowy linii kolejowej Dębica – Jasło.
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto samorządy muszą uzyskać niezbędne dokumenty, opinie i wnioski z konsultacji społecznych, przedłożyć dokument potwierdzający zabezpieczenie finansowania minimum 15-procentowej wartości inwestycji oraz deklarację właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów minimum 4 pary pociągów przez 5 lat.
Po tym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Powiat Jasielski zlecił już opracowanie koncepcji przebiegu linii kolejowej na odcinku 40 km, gdzie zlokalizowanych będzie 5 przepraw mostowych. Prędkość dla pociągów pośpiesznych osiągnie 160 km/h, a dla towarowych 120 km/h, z wyjątkiem odcinka końcowego w Mieście Jaśle (40 km/h).
Linia połączy Jasło, Kołaczyce, Brzyska, Błażkową, Brzostek, Pilzno i Dębicę oraz skróci przejazd z Jasła do Rzeszowa z 80 do 40 minut.
Projekt popierają przedsiębiorcy: Orlen Południe S.A., PKN Orlen S.A., Lotos Kolej Sp. z o.o., Polski Bazalt S.A., PKP Cargo S.A. Południowy Zakład Spółki, Autosan Sp. z o.o., Krosno Glass S.A., Kronofloring Sp. z o.o oraz politycy - europoseł Bogdan Rzońca oraz marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Program Kolej Plus będzie realizowany do 2028 roku. Jego wykonanie wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i około 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto samorządy muszą uzyskać niezbędne dokumenty, opinie i wnioski z konsultacji społecznych, przedłożyć dokument potwierdzający zabezpieczenie finansowania minimum 15-procentowej wartości inwestycji oraz deklarację właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów minimum 4 pary pociągów przez 5 lat.
Po tym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Powiat Jasielski zlecił już opracowanie koncepcji przebiegu linii kolejowej na odcinku 40 km, gdzie zlokalizowanych będzie 5 przepraw mostowych. Prędkość dla pociągów pośpiesznych osiągnie 160 km/h, a dla towarowych 120 km/h, z wyjątkiem odcinka końcowego w Mieście Jaśle (40 km/h).
Linia połączy Jasło, Kołaczyce, Brzyska, Błażkową, Brzostek, Pilzno i Dębicę oraz skróci przejazd z Jasła do Rzeszowa z 80 do 40 minut.
Projekt popierają przedsiębiorcy: Orlen Południe S.A., PKN Orlen S.A., Lotos Kolej Sp. z o.o., Polski Bazalt S.A., PKP Cargo S.A. Południowy Zakład Spółki, Autosan Sp. z o.o., Krosno Glass S.A., Kronofloring Sp. z o.o oraz politycy - europoseł Bogdan Rzońca oraz marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Program Kolej Plus będzie realizowany do 2028 roku. Jego wykonanie wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i około 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury/ Starostwo Powiatowe w Jaśle, Autor: /BH/
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!