Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus Ministerstwa Infrastruktury. Projekty można było składać do 26 sierpnia br.
Dzięki realizacji programu, wartego 6,5 mld zł, możliwe ma być m.in. przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, zainteresowanie było bardzo duże.

- Liczba blisko 100 wniosków, które zgłoszono do Programu Kolej Plus pokazuje, że program jest potrzebny i jest duże zainteresowanie rozwojem transportu kolejowego i zwiększeniem dostępności kolei w gminach i powiatach. Nadesłane zgłoszenia czterokrotnie przekraczają wartość środków planowanych na realizację Kolei Plus. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają szczegółową analizę wniosków, by w listopadzie przejść do kolejnego etapu programu – stwierdził prezes PKP PKL S.A. Ireneusz Merchel.

Wnioski mogły składać zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Województwo Podkarpackie złożyło 11 wniosków. Dwa z nich mają znaczenie dla mieszkańców powiatu jasielskiego. Pierwszy dotyczy budowy dodatkowego przystanku kolejowego na linii 108 Jasło – Nowy Zagórz w Brzezówce oraz w Jaśle- Sobniowie. Drugi natomiast budowy nowej linii kolejowej nr 166 Dębica - Jasło.

Dla powiatu jasielskiego istotny jest także wniosek złożony przez Województwo Małopolskie. Dotyczy on rewitalizacji linii kolejowej nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło, która usprawni połączenia relacji Kraków – Jasło.
Pomiędzy Stróżami a Jasłem wykonano pewne prace, ale jakość infrastruktury nie jest zadowalająca. O rewitalizację linii zabiegały od lat lokalne samorządy. Zgłoszony odcinek Gorlice – Jasło leży w dużej części w Województwie Podkarpackim, które z kolei zgłosiło do programu budowę nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło.

O budowę linii kolejowej z Dębicy do Jasła zabiegają władze Powiatu Jasielskiego. Linii Dębica - Jasło nadano oficjalnie numer 166 i wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Linia ma zostać poprowadzona doliną Wisłoki. Podobny przebieg będzie miał planowany odcinek drogi DK-73 Pilzno – Jasło. Materiały już opracowane na etapie „studium korytarzowego” i „studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego” dla drogi 73 mogą być wykorzystane i pomocne w pracach przedprojektowych, dotyczących linii kolejowej. Odnosi się to zwłaszcza do rozpoznania uwarunkowań środowiskowych i geologicznych.

Planowana linia połączy Jasło, Kołaczyce, Brzyska, Błażkową, Brzostek, Pilzno i Dębicę oraz skróci przejazd z Jasła do Rzeszowa z 80 do 40 minut.
Na 40-kilometrowym odcinku zlokalizowanych będzie 5 przepraw mostowych. Prędkość dla pociągów pośpiesznych osiągnie 160 km/h, a towarowych 120 km/h z wyjątkiem odcinka końcowego w Jaśle – 40 km/h.
Nowa linia umożliwi przejazd z Dębicy przez Pustków – Chmielów – Sandomierz – Stalową Wolę – Skarżysko. Może również stanowić alternatywę dla transportu na południe Europy przez Stróże – Nowy Sącz – Muszynę – Słowację.

Jak informuje Starostwo Powiatowe w Jaśle, wiele firm działających na południu Podkarpacia poparło projekt budowy linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło, w tym m.in. PKN Orlen, który realizuje dużą inwestycję w Jedliczu oraz spółki PKN Orlen Południe S.A. i PKN Orlen S.A. Płock. Powstanie tej linii kolejowej rekomendowały również firmy: Autosan Sp. z o.o., Kronofloring Sp. z o.o., Lotos Kolej Sp. zo.o., Polski Bazalt S.A. oraz Grupa PKP Cargo.