Koncert "Rezonanse z oddali" w JDK
Koncert "Rezonanse z oddali" wykonaniu Zespołu Instrumentów Historycznych Risonanza odbędzie się 15 listopada 2022 roku o godzinie 10:30 w JDK. Podczas wydarzenia będzie można zapoznać się z instrumentami historycznymi, takimi jak: fidel, pochette, lira da braccio, viola d’amore, skrzypce barokowe, klawesyn.
Koncert, który będzie miał również formułę performance oparty został na repertuarze muzyki dawnej XVI, XVII i XVIII wieku. Przy prezentacji kompozycji najświetniejszych mistrzów renesansu i baroku zaprezentowane będą różnice między stylami wykonawczymi związanymi z odmiennymi instrumentami. Przybyli poznają brzmienie i technikę gry na fidel, pochette, lira da braccio, skrzypcach barokowych, violi d’amore i klawesynie. Koncert połączony z prezentacją instrumentów historycznych pozwoli publiczności poznać tajniki ich budowy oraz symboliki historycznej z nimi związanej.
Zespół Instrumentów Historycznych Risonanza tworzą: Anna Śliwa – skrzypce barokowe, Maciej Wulw – skrzypce barokowe, Andrzej Zawisza – klawesyn.
Anna Śliwa – skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołemPandolfis Consort Wien. Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, współdziałającym ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, a także uczy gry na skrzypcach barokowych w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
Maciej Wulw – skrzypek, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec Klemensa Bortla i Antoniego Cofalika, kameralistyki Ewy Warykiewicz i Marii Szwajger-Kułakowskiej, studia podyplomowe na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Daniela Deutera – skrzypce barokowe oraz Konserwatorium Krakowskiego w klasie skrzypiec barokowych Anny Śliwy. Pedagog, wykonawca i organizator życia muzycznego. Umiejętności w zakresie gry na skrzypcach barokowych doskonalił biorąc udział w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez Agatę Sapiechę, Francka Polmana, Antona Stecka, Jacqueline Ross, Mechthild Blaumer, Franka de Bruine, Daniela Deutera. Współpracował z orkiestrami Sinfonietta Cracovia , Capella Cracoviensis , Lutherana Antiqua (Karlsruhe), Ensemble de la Cour którego kierownikiem artystycznym był wybitny polski oboista Arkadiusz Krupa, Intrada – Zespół Instrumentów Dawnych, Cracovia Danza oraz prof. Elżbietą Stefańską wybitną polską klawesynistką, nagrywał dla Polskiego Radia Kraków, Katowice, Rzeszów. Zainteresowany autentycznymi stylami narodowymi i etnicznymi, wykonawstwem historycznym, repertuarem zakorzenionym w obszarze muzyki dawnej. Wraz z działalnością koncertową prowadzi działalność pedagogiczną. Jest propagatorem kultury muzycznej w regionie podkarpackim, inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych na tym terenie.
Andrzej Zawisza – z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki, oraz studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003-2005 studiował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Watts’a, gdzie otrzymał: Postgraduate Diploma in Music Performance oraz Master of Music Degree (z wyróżnieniem). Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Dame Emmy Kirkby i Mhairi Lawson. Jako klawesynista (solista i kameralista) współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej m. in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz z wieloma orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju, m. in. Operą Krakowską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Rzeszowską, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, z którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i Haendla. Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Monici Huggett, Rachel Podger, Anthony Rooleya, Paula Goodwina, Jacqussa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna. Był trzykrotnym stypendystą Dartington International Summer School w klasie klawesynu Colina Tilney’a, oraz uczestnikiem międzynarodowych kursów w Jerozolimie w klasie Johna Tolla, w Cambridge w klasie Petera Holmana, w Casa de Mateus w klasie Jacquesa Ogga, oraz w licznych warsztatach, które prowadzili: Elżbieta Stefańska, Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert, Mark Kroll, Jacques Ogg i Kenneth Weiss. Laureat Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005). Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii i Szkocji. Andrzej Zawisza jest asystentem w Katedrze Klawesynu i Instrumentów Dawnych, współpracuje również z wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz założycielem i kierownikiem artystyczny zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC.
Koncert, który będzie miał również formułę performance oparty został na repertuarze muzyki dawnej XVI, XVII i XVIII wieku. Przy prezentacji kompozycji najświetniejszych mistrzów renesansu i baroku zaprezentowane będą różnice między stylami wykonawczymi związanymi z odmiennymi instrumentami. Przybyli poznają brzmienie i technikę gry na fidel, pochette, lira da braccio, skrzypcach barokowych, violi d’amore i klawesynie. Koncert połączony z prezentacją instrumentów historycznych pozwoli publiczności poznać tajniki ich budowy oraz symboliki historycznej z nimi związanej.
Zespół Instrumentów Historycznych Risonanza tworzą: Anna Śliwa – skrzypce barokowe, Maciej Wulw – skrzypce barokowe, Andrzej Zawisza – klawesyn.
Anna Śliwa – skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołemPandolfis Consort Wien. Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, współdziałającym ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, a także uczy gry na skrzypcach barokowych w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
Maciej Wulw – skrzypek, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec Klemensa Bortla i Antoniego Cofalika, kameralistyki Ewy Warykiewicz i Marii Szwajger-Kułakowskiej, studia podyplomowe na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Daniela Deutera – skrzypce barokowe oraz Konserwatorium Krakowskiego w klasie skrzypiec barokowych Anny Śliwy. Pedagog, wykonawca i organizator życia muzycznego. Umiejętności w zakresie gry na skrzypcach barokowych doskonalił biorąc udział w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez Agatę Sapiechę, Francka Polmana, Antona Stecka, Jacqueline Ross, Mechthild Blaumer, Franka de Bruine, Daniela Deutera. Współpracował z orkiestrami Sinfonietta Cracovia , Capella Cracoviensis , Lutherana Antiqua (Karlsruhe), Ensemble de la Cour którego kierownikiem artystycznym był wybitny polski oboista Arkadiusz Krupa, Intrada – Zespół Instrumentów Dawnych, Cracovia Danza oraz prof. Elżbietą Stefańską wybitną polską klawesynistką, nagrywał dla Polskiego Radia Kraków, Katowice, Rzeszów. Zainteresowany autentycznymi stylami narodowymi i etnicznymi, wykonawstwem historycznym, repertuarem zakorzenionym w obszarze muzyki dawnej. Wraz z działalnością koncertową prowadzi działalność pedagogiczną. Jest propagatorem kultury muzycznej w regionie podkarpackim, inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych na tym terenie.
Andrzej Zawisza – z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki, oraz studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003-2005 studiował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Watts’a, gdzie otrzymał: Postgraduate Diploma in Music Performance oraz Master of Music Degree (z wyróżnieniem). Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Dame Emmy Kirkby i Mhairi Lawson. Jako klawesynista (solista i kameralista) współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej m. in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz z wieloma orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju, m. in. Operą Krakowską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Rzeszowską, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, z którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i Haendla. Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Monici Huggett, Rachel Podger, Anthony Rooleya, Paula Goodwina, Jacqussa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna. Był trzykrotnym stypendystą Dartington International Summer School w klasie klawesynu Colina Tilney’a, oraz uczestnikiem międzynarodowych kursów w Jerozolimie w klasie Johna Tolla, w Cambridge w klasie Petera Holmana, w Casa de Mateus w klasie Jacquesa Ogga, oraz w licznych warsztatach, które prowadzili: Elżbieta Stefańska, Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert, Mark Kroll, Jacques Ogg i Kenneth Weiss. Laureat Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005). Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii i Szkocji. Andrzej Zawisza jest asystentem w Katedrze Klawesynu i Instrumentów Dawnych, współpracuje również z wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz założycielem i kierownikiem artystyczny zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC.